Routine

People who fall the hardest, bounce back the highest

Routine

01/02/2017 School 0

Zoals we al eens eerder hebben genoemd komt het vaak voor dat mensen met AD(H)D moeite hebben met agendabeheer. Docenten zouden in de klas kunnen starten met een ‘planningskwartiertje’ en samen met de leerling aan de slag gaan om een routine in te slijpen. Maar hoe bouw je nu zo’n routine in?schermafbeelding-2016-09-25-om-20-41-26

Bij het aanleren van routines zijn er een aantal dingen belangrijk.

  • Wat sluit aan op de doelgroep? Als je niet kunt ‘levelen’ met je student dan nemen ze niks van je aan. Dit vraagt dus wat voorbereiding van de docent.
  • Hou het het laagdrempelig en eenvoudig. Je wilt niet dat ze bijna meteen weer afhaken.
  • Probeer niet een specifieke tijd aan te houden voor dit ‘kwartiertje’, maar begin voor een bepaalde activiteit of vak. Hierdoor is de kans dat je het vergeet kleiner.
  • Plak het ‘kwartiertje’ vast aan een al bestaande routine.
  • Vraag al je studenten je te helpen herinneren. Zo blijven de studenten actief betrokken bij het proces.
  • Hoe vaker je dit met ze doet, hoe sneller het in hun systeem komt.

Studenten met AD(H)D lopen vast met plannen maar als docent kun je daar iets mee. Het kost iets meer werk maar niet alleen de sudenten met AD(H)D maar álle studenten zullen er profijt van hebben. En als het eenmaal een routine is, zal het juist tijd opleveren. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Laat hieronder een bericht achter of stuur een mail naar: info@bounce-back.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *