Agenda

People who fall the hardest, bounce back the highest

Agenda

09/02/2017 School 0

Als we het over plannen en agendabeheer hebben dan horen we van veel docenten dat hun leerling gewoon niet wil. “Mijn leerling weet prima hoe hij moet plannen maar hij heeft gewoon geen zin. Hij weet precies hoe laat hij pauze heeft. Daar is hij nooit te laat voor.” 

We zien vaak dat leerlingen met AD(H)D geen horloge of agenda gebruiken terwijl die er eigenlijk het meeste profijt van zouden kunnen hebben. En als een puber al het schooljaar begint met een agenda dan verdwijnt die na een aantal weken ongebruikt onderin de tas bij de vergeten banaan en losse blaadjes die ze van docenten hebben gekregen (waarom doen docenten dat nog steeds???).

Maar zo’n agenda kan dus juist voordelig zijn voor iemand met AD(H)D. Maar dan moet het in je systeem zitten en je concentreren. Het komt namelijk vaak genoeg voor dat als een agenda eenmaal gebruikt wordt, een afspraak op een totaal andere datum wordt geschreven. Of dat er bij een toets niet staat voor welk vak of van welke hoofdstukken. Het gebruik van de agenda moet dus eigenlijk worden aangeleerd en dit kan perfect in de klas worden gedaan.schermafbeelding-2016-09-25-om-20-10-32

Als een papieren agenda niet werkt, en dit is vaak zo bij jongeren, dan is het tijd om de technologische vooruitgang te omarmen. Er is namelijk één apparaat die nooit wordt vergeten en dat is…. de telefoon. Menig docent vervloekt die dingen maar ze zijn er en ze blijven er dus waarom er dan maar niet gebruik van maken. Hij is altijd aanwezig, het formaat is perfect, hij zit op een vaste plek en als je niet kijkt zitten ze er toch de hele tijd op te kijken. Je kunt als docent laten zien hoe je afspraken noteert en ze leren hoe ze dit zelf kunnen doen. 

Probeer in ieder geval te vermijden dat ze verschillende agenda’s gebruiken want dat is voer voor chaos. Je kunt als docent een planningskwartiertje gebruiken aan het begin en aan het eind van de les / dag. Een vast moment waarop iedereen kan kijken wat ze die dag moeten doen en of het gedaan is. Zodra hier een routine van gemaakt wordt, zal het steeds minder moeite kosten om leerlingen erbij te houden. Bespreek met je leerlingen wat zij graag zouden willen. Probeer het zeker in het begin laagdrempelig te houden zodat de routine er in kan slijpen. Dit kan wel wat tijd kosten maar als je vroeg in je jaar hierin investeert komt het uiteindelijk er sneller uit.

Waar lopen jullie als docenten tegenaan? En wat doen jullie op het gebied van plannen en agendabeheer met jullie studenten? Laat een bericht achter of stuur een mail naar: info@bounce-back.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *